29 Nov Aplinkosauginis švietimo projektas „Gyvenimas darnioje aplinkoje“
Vilniaus Verkių mokykla-daugiafunkcis centras jau trečius metus iš eilės dalyvauja Vilniaus miesto savivaldybės organizuojamame visuomeninio švietimo projekte „Gyvenimas darnioje aplinkoje“. Projekto tikslas - formuoti Mokyklos-daugiafunkcio centro bendruomenės atsakingą požiūrį į supančią aplinką, ugdyti ekologinę savimonę, kurti bei plėtoti žaliąsias edukacines erdves ir sveiką aplinką.
Projekto vykdymo metu buvo kuriamos naujos edukacinės erdvės ir atnaujinamos jau esančios, organizuojami edukaciniai aplinkosauginiai renginiai, tiriamosios veiklos, nuotraukų paroda ir konferencija.
Dar pavasarį susibėgę visi į talką sukūrėme naują edukacinę erdvę „Geometrinės figūros gamtoje“. Įrengus pagrindines geometrines figūras – apskritimą, kvadratą, trikampį ir kt., jose buvo pasėta natūralios pievos augalų, tad pasitelkdami įvairius pojūčius mokiniai galės pamatyti, kiek daug čia yra spalvų ir atspalvių, pauostyti čia žydinčius augalus, paliesti juos ir pajausti jų struktūrą, paklausyti pievos gyventojų garsų. Šia veikla ugdomas pastabumas, atsakinga veikla gamtoje.
Naujoje edukacinėje erdvėje „Bičiulis“ mokiniai, atlikdami užduotis, susipažins su avilio gyventojomis, jų reikšme gamtai ir žmogui. Jie išbandys bitininkystės darbus, bitininko profesiją. Mokiniai ugdysis holistinę pasaulio sampratą, pagarbą gyvybei, supras aplinkos saugojimo svarbą ir kiekvieno gamtos gyventojo svarbą, jų tarpusavio ryšius.
Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcio centro teritorijoje įrengta edukacinė erdvė „Lietuvos naudingosios iškasenos“. Čia mokiniai susipažins su naudingosiomis iškasenomis, kurios yra Lietuvos žemės gelmėse. Jie galės apžiūrėti jų pavyzdžius, paliesti, pauostyti, sužinos, kas iš jų gaminama. Pagilins turimas žinias apie tai, kokių padarinių gali turėti besaikis ir neprotingas gamtos išteklių naudojimas. Susies elektros energijos, šilumos, vandens taupymą ir atliekų perdirbimą su gamtos išteklių tausojimu. Yra parengta metodinė medžiaga ir Lietuvos naudingųjų iškasenų žemėlapis.
Mokyklos-daugiafunkcio centro teritorijoje taip pat buvo įrengta edukacinė erdvė – ekspozicija „Ką pasakoja medžiai?“. Joje mokiniai susipažins su Lietuvoje augančių ir auginamų sumedėjusių augalų kolekcija, kurioje eksponuojama medžio nuopjova su žieve, stiebo skersinis ir išilginis pjūviai. Birželio mėnesį buvo surengtos žaidynės Aplinkos apsaugos dienai paminėti. Renginio tikslas - plėtoti mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, supratimą apie šiuolaikines aplinkosaugos problemas ir būdus jas spręsti. Mokiniai, rūšiuodami atliekas „valė ežerus ir pievas“, klausimus apie aplinkosaugines pasaulio problemas traukė iš „užteršto šulinio“, dėliodami paveikslėlius sprendė, kaip padėti liūdinčiai Žemei, gamino darbelius iš buitinių atliekų.
Daug veiklų vyko už mokyklos teritorijos ribų. Mokiniai įvairiose Vilniaus vietose padedant mokytojoms tyrinėjo jo kraštovaizdį: įvertino reljefą, vandenis, augaliją bei gyvūniją, urbanizuotumą, emocinį įspūdį. Visus duomenis surašė į lenteles. Ieškojo internete senų tų vietovių nuotraukų ir lygino jas su dabartiniu kraštovaizdžiu. Taip pat buvo organizuojami tiriamieji žygiai po Verkių regioninį parką ir palei Neries upę, tiriamoji veikla mokyklos lauko edukacinėse erdvėse.
Atlikus Vilniaus miesto kraštovaizdžio tyrimą, buvo surengta nuotraukų paroda „Žmogus keičia Žemės veidą“. Parodai atrinktose nuotraukose matyti, kaip per daugelį metų pasikeitė kai kurių vietų Vilniaus kraštovaizdis.
Besibaigiant projektui buvo suorganizuota tarptautinė konferencija „Gyvenimas darnioje aplinkoje“. Konferencijos tikslas - dalintis patirtimi, pasiekimais, iššūkiais ir rezultatais, ugdant specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius už klasės, mokyklos teritorijos ribų.
Pedagogai puikiai įgyvendina „mokykla be sienų“ siekius, padeda mokiniams mokytis gamtoje ir iš gamtos. Ačiū visiems, kurie prisidėjo įgyvendinant projekto veiklas.
Mokytoja Asta Sinkevičienė